Kaikki mahdolliset laivateippaukset ja jotkut mahdottomatkin

Moderno-kyltti, akryyli, MDF ja messinkipelti

Adworks tekee sisustusteippauksia alihankintana alan johtaville laivasaneerausyhtiöille. Työt ovat lähinnä hyttien sisustusteippausta ja tapetointia, mutta välillä mukaan mahtuu hieman erilaisiakin projekteja. Adworksin puolelta risteilijäprojekteista vastaa Simo Reilimo.

Teippausten lisäksi laivoille tehdään myös opasteita, esimerkiksi Silja Serenaden ja Symphonyn opasteet ovat Adworksin kädenjälkeä. Yhteistyötä tehdään muun muassa Rauman, Naantalin ja Helsingin telakoiden kanssa.

Aina saneerattavat risteilijät eivät seilaa Suomeen teipattaviksi, vaan korjaukset tehdään siellä, minne ne kulloinkin sattuvat telakoimaan. Ja kun työ ei tule tekijän luo, on tämän mentävä työn luo. Työmaa voi löytyä kulloinkin esimerkiksi Singaporesta, Cadizista tai Bahamalta.

–Meillä on hyvä pooli tekijöitä, joista kerralla lähtee maailmalle 5–20 nopeastikin, riippuen projektin laajuudesta ja aikatauluista, Reilimo kertoo.

–Yleensä työkeikan kesto on kolmisen viikkoa ja kaverit tekevät pitkää päivää. Vaikka kohde olisi Karibialla, ei siinä ehdi lomaa pitämään. Tutuiksi tulevat lähinnä lentokenttä, hotelli ja työmaa, hän valottaa.

–Paitsi yhden kerran porukka päätti pitää keikan päätteeksi hiukan lomaa – se oli varmaan ainoa kerta kun Bahamalla on satanut viikon yhteen menoon, Reilimo muistelee.

Ongelmat on tehty ratkaistaviksi

Joskus tarvitaan myös laajempaa asiantuntemusta ja ongelmanratkaisukykyjä. Yksi esimerkki on asiakkaalta tullut kysely ravintolakylttien toteutuksesta.

–Caribian risteilijöille tarvittiin kolme suurikokoista ravintolakylttiä, jotka koottiin useammasta materiaalista, mm. MDF-levystä, akryylista ja messinkipellistä leikatuista kirjaimista. Kukaan ei kuitenkaan ollut miettinyt kokoonpanoa, Reilimo muistelee.

-Ensimmäinen askel oli saada mittakuvat arkkitehdilta Lontoosta. Sitten selvisi, että tarvittavaa erikoishappokäsiteltyä messinkipeltiä ei toimittanut kuin yksi tehdas Yhdysvalloissa. Kirjainten kiinnitykseen ei saanut käyttää ruuveja ja lisäksi eri materiaalit reagoivat lämpöön eri tavoin, hän listaa haasteita.

–Siinä alkoi pikkuhiljaa valjeta, miksi kukaan muu ei ollut halunnut tarttua projektiin, Reilimo puistelee päätään.

Lopulta materiaalit kuitenkin saatiin kokoon ja alettiin kokeilla erilaisia kiinnitystapoja.

–Koko henkilökunta siihen osallistui, kun mietittiin sopivia liimoja. Kerran luultiin jo onnistuneemme, mutta kun vein kyltin hetkeksi pakkaseen ja toin sisään, alkoi hetken kuluttua kuulua kilahtelua, kun kirjaimet putoilivat lämpölaajenevasta kyltistä, Reilimo toteaa.

Lopulta sopiva kiinnitystapa löytyi ja kyltit saatiin toimitettua risteilijöille. Todiste siitä, että ammattilaiselta onnistuu mahdotonkin, jos annetaan hiukan aikaa miettiä.

Adworks on teippausten ja kylttien ammattilainen.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, jos kiinnostuit laiva- ja erikoisratkaisuistamme.

Kysy lisää asiantuntijaltamme

Ota yhteyttä